Pri prehrani začnemo vedno od začetka. Torej pri prvem obroku v dnevu – pri zajtrku. Glede na tip konstitucije po ajurvedi – prakruti (vata, pita ali kapha) in glede na neravnovesje v telesu (vikruti), izberemo primerne jedi in primeren čas za zajtrk. Tako se rešimo dvomov in iskanja odgovorov na vprašanje: »Kaj lahko sploh jem za zajtrk, da ostanem zdrav?«

Nekateri med nami so obsedeni z zelenimi smutiji, drugi pa ne morejo brez krofa in jutranje kave. Kdo ima prav? Po ajurvedi žal nobeden od naštetih primerov.

Agni (prebavni ogenj – prebavni encimi) je odgovoren za prebavo. Ta ogenj gori v nas in predela vso hrano, ki jo zaužijemo. Hranila nato asimiliramo, odpadek pa izločimo. Zdrava in pravilna prebava je najbolj pomemben člen našega zdravja. Če živil ne prebavimo pravilno, se hranila ne bodo asimilirala v naše telo. Slaba prebava se kaže v napenjanju, plinih, zaprtju, anksioznosti, različnih čirih in žgočih bolečinah, driski, aknah, razdražljivosti, povečanju teže, utrujenosti, počasnem metabolizmu in depresiji in še v marsikaterih simptomih, ki so posledica povečane vate, pite ali kaphe.

Zdaj, ko razmišljate o svoji prebavi, vas prosim, da zaprite oči in si predstavljajte, da sedite ob tabornem ognju. Čutite vročino od ognja? Naslednje jutro, ko se zbudite in se sprehodite do ognja, opazite, da je ostalo še nekaj žarečih drobcev ostankov ognja. Pomislili ste, da bi ogenj ponovno »oživeli«. Kako bi se tega lotili?  Da bi polili ledeno mrzlo vodo na ogenj, položili opeke čez žareče drobce ali pa ogenj preprosto ignorirali? Seveda ne. Sklonili bi se k žarečim drobcem in počasi ogenj oživeli s pihanjem in suhimi, drobnimi trskami.

Predstavljajmo si, da je naš prebavni ogenj ravno takšen taborni ogenj. Čez noč, ko spimo, se naš ogenj skoraj ugasne. Zjutraj tli le še nekaj žarečih koščkov. Ko vstanemo, moramo ponovno oživeti naš prebavni ogenj. Če bomo spili na tešče mrzel smuti  ali ledeno kavo, se bo ogenj oslabil, prebava bo čez cel dan slaba. Če položimo na ogenj opeke (z opekami mislim mafin, bageto, jajca, šunko ali kaj podobnega), bomo ogenj zadušili. Če bomo ogenj ignorirali, bo ravno tako ugasnil. Pravilno je, da pojemo nekaj, kar bo lahko ponovno oživilo naš ogenj, kakšen lahek, topel zajtrk. Imejte to v mislih, ko boste za zajtrk hoteli popiti mrzel smuti ali ledeno kavo.

 

DOŠE IN RECEPTI

VATA = ZRAK + ETER (razmišljajte o vetru)
Lastnosti vate so mrzlo, suho, mobilno, hitro in nestabilno. Vata ljudje imajo velikokrat težave z zaprtjem, plini, napihovanjem in stalno jih zebe. Zato vata potrebuje tople, energijske jedi, ki telo prizemljijo in gradijo.

VATA ZAJTRK: RAZLIČNE KAŠE (KVINOJA, AJDA, OVSENA)
Najboljša za zajtrk je kvinojina kaša, saj vata potrebuje proteine. Kvinoja ponuja telesu ogromno proteinov, ki preprečujejo kasnejše težave s kostmi. Z leti vata narašča. Napenjanje, plini, zaprtje in stalni občutek mraza so vsi znaki, da je vata previsoka, zato so tople jedi najbolj priporočljive. Lanena semena so izvrstna za uravnovešenje hormonov, kar je tudi pogosta težava Vat, ki pogosto trpijo zaradi nizke koncentracije hormonov. Lanena semena vsebujejo tudi omega 3, kar je pomembna sestavina za močne kosti. Za Vato pomembne začimbe so cimet in kardamom. Cimet stabilizira krvni sladkor, kardamom pa pomaga pri prebavi.

Potrebujemo ½ skodelice kvinoje, 2 skodelici rastlinskega mleka, 2 žlici javorjevega sirupa, 1 čajna žlička cimeta, ½ žličke kardamoma, ščepec himalajske soli, sesekljane dateljne, mandeljne ali različna semena. Kvinojo čez noč namočimo in jo nato dobro speremo. V posodi segrejemo rastlinsko mleko in dodamo kvinojo, cimet in kardamom. Zavremo in zmanjšamo ogenj ter kuhamo še 15 minut. Potresemo z oreščki, semeni in dateljni. Ali zjutraj nimate časa za kuhanje? Pripravite si obrok zvečer in ga zjutraj samo segrejte. Zavedati pa se moramo, da je sveže pripravljen obrok najbolj zdrav.

PITA = OGENJ + VODA (razmišljajte o ognju)
Lastnosti pite so vroče, oljno, kislo, ostro in močno. Težave povezane s pito so žgoča bolečina, driska, ostra lakota, občutek vročine. Hrana, ki jo pita potrebuje mora biti hladilna, pomirjujoča, lahkotna in raztrupljevalna.

PITA ZAJTRK: BREZGLUTENSKI OVSENI ALI AJDOVI KOSMIČI S SUHIMI GOJI JAGODAMI
Ker se priporoča le topel zajtrk, sem kljub temu ugotovila, da Pita lahko poje zajtrk, ki ima sobno temperaturo, vendar mora zajtrk vsebovati ogrevalne sestavine. Ovseni kosmiči vsebujejo več ogljikovih hidratov, ajdovi kosmiči pa jih vsebujejo manj. Ajda ima več hranil in je zdrava različica. Zakaj goji? Zaradi antioksidantov. Pita je najbolj občutljiva na toksine, zato potrebuje živila polna antioksidantov, kot so goji jagode, ki rastejo v Himalaji in je nekakšno starodavno super živilo.

Sestavine: 45 g ajdovih kosmičev, ½ skodelice nesladkanega rastlinskega mleka, 2 žlici chia semen, ½ žličke zmletega cimeta, ščepec himalajske soli, 1 čajni žlički javorjevega sirupa ½ čajne žličke vanilijevega ekstrakta, 1/3 skodelice pireja iz buč.

Vse sestavine pomešajte in dajte mešanico v hladilnik. Zjutraj segrejete na sobno temperaturo.

KAPHA = ZEMLJA + VODA (razmišljajte o zemlji)
Lastnosti kaphe so mirnost, prizemljenost, težkost, hladnost, ohranjanje. Kapha težave so prevelika teža, počasnost, počasen metabolizem, zastajanje vode, čustveno prenajedanje. Kapha potrebuje prehrano, ki je stimulirajoča in lahka za prebavo.

KAPHA ZAJTRK: DUŠENA JABOLKA S ZVEZDNATIM JANEŽEM, KARDAMOMOM IN KOKOSOVIM JOGURTOM
Po ajurvedi je kuhano jabolko tisto, ki »drži zdravnika stran«, ker je mehko in toplo, kot juhica. Vlakna v dušenem jabolku pomagajo pri prebavi in odplaknejo toksine. Pektin in polifenoli v jabolku izboljšujejo metabolizem in zmanjšujejo nastanek molekul, ki so odgovorne za vnetja.

Kuhana jabolka so veliko bolj lažje prebavljiva kot surova, ker telo ne potrebuje še dodatne energije za predelavo fibroznih celičnih sten. Kapha je hladna energija, zato mora imeti topel zajtrk. Pri kaphah je pomembno tudi vedeti, da ne potrebujejo zajtrka tako nujno kot druge doše. Njihov prebavni sistem mora imeti kratkotrajne poste. Če niste lačni, raje spijte vroč ingverjev čaj.

Sestavine: 1 celo ekološko sveže, olupljeno jabolko, 1 zvezdnati janež, 1 čajna žlička zmletega cimeta, ½ čajne žličke zmletega kardamoma, ½ skodelice vode, ščepec prahu nageljnovih žbic, ščepec muškatnega oreščka. Narežite jabolko na majhne koščke in ga skupaj z vodo in začimbami kuhajte 20 minut oziroma dokler sadež ni mehak. Sadež pojejte, preostalo vodo pa lahko spijete kot čaj.

 

NAJBOLJŠI ČAJI ZA VSAKO DOŠO

VATA: INGVERJEV ČAJ S KURKUMO
Izboljšuje prebavni ogenj in obnavlja tkiva.
Priprava: ½ žlice naribanega svežega ingverja in ½ zmlete kurkume prelijte z dvema skodelicama vroče vode. Spijte ga po 10 minutah.

 PITA: META + ROŽNA VODA
Ohlaja, pomirja preveliko izločanje kisline in zdravi vneto kožo in akne.
Priprava: Prelijte 1 žlico rožne vode ali vrtničnih listov z 1 žlico narezanih metinih listov. Spijte čaj po 10 minutah.

KAPHA: INGVERJEV ČAJ S SVETO BAZILIKO
Pospešuje prebavo in razstruplja telo.
Priprava: 1 vrečko svete bazilike in ½ žlice zmletega ingverja prelijte z dvema skodelicama vroče vode. Po 10 minutah spijte.

Če še vedno niste prepričani glede zajtrka? Ravnajte se po letnih časih. V mrzlih, suhih zimskih mesecih poskusite Vata recept. V vročih, vlažnih mesecih poskusite pita recept in v mrzlih, vlažnih mesecih poskusite Kapha recept.