Dejstvo je, da je pravilna prehrana ključna za zdravje. V modernem zahodnem svetu ji posvečamo hkrati preveč in hkrati izjemno malo časa. Srečujemo ogromno različnih smernic prehranjevanja, ki rastejo kot gobe po dežju, čisto »zmešani« smo že od štetja kalorij, joulov in procentnega izračunavanja deležev ogljikovih hidratov, beljakovin in maščob v našem vsakdanjem jedilniku.  Pojemo na tone prehranskih dopolnil, saj nam »primanjkuje« vitaminov, mineralov, spojin in elementov, za katere prej nikoli niti nismo slišali niti poznali. Postajamo vedno bolj zmedeni. In kljub vsej eksploziji znanja o pravilni prehrani postajamo vedno bolj šibki, bolni in podvrženi kroničnim boleznim. Zakaj?

Če se želimo pravilno prehranjevati, se moramo zavedati, da je izbira pravilnih živil za naš obrok pomemben, a le prvi korak k »zdravljenju s prehrano«. Ko se sprašujemo, katera so pravilna živila za nas, vam priporočam, da si pomagate z ajurvedo. Ajurveda je tisočletna znanost o pravilnem življenju, del njene znanosti pa je posvečena prav pravilni prehrani, za vsak individualni tip človeka. Verjetno ste že slišali za pojme vata, pitta in kapha. To so doše, ki določajo naš osnovni genski kod, ki mu v ajurvedi rečemo prakruti. Prakruti najlažje določi specialist ajurvedske medicine s pomočjo pulza in jyotisha (astrologija). Na podlagi prakruti/osnovnega genskega koda, se določijo živila, ki jih lahko jemo.

Ko izvemo, kaj lahko jemo, smo pripravljeni za novi korak. Odločimo se in se začnimo prehranjevati s polno zavestjo. Kaj to pomeni? Povečajmo si zavedanje, da je pravilno prehranjevanje umetnost in hkrati svojevrstna meditacija. Spoštujmo naše obroke in živila. Bodimo hvaležni rastlini, da je zrasla za nas in se ji zahvalimo. Ko se boste zavedali polnosti vaših obrokov, boste začutili veselje do življenja in optimizem. Veselje in optimizem pa bosta pravilno »pognala« vaš metabolni stroj, ki bo obrok prebavil v spojine, ki jih potrebujete za pravilno delovanje telesa. Hrana in pijača ponuja bogato čutno doživetje. Osredotočite se na zvoke, teksturo, okuse, barvo, začinjenost vsakega grižljaja vašega obroka. Začutite barvo, začutite energijo, začutite zdravje in ravnotežje, ki ga dobite z vsakim grižljajem. Vaš obrok naj postane meditativno doživetje in sprostitev, ne pa nekaj, kar morate na silo »stlačiti vase« v ozko odmerjenem času.

Pri rojstvu smo bili »programirani« za uživanje v hrani. Čez leta življenja pa smo se napačno naučili, da ob kosilu, malici ali večerji vzporedno počnemo še druge stvari, kot so klepet in pogovarjanje z družino, prijatelji ali poslovnimi partnerji, tipkamo na računalnik ali pa beremo časopis. Za obrok si tudi večkrat ne izberemo pravilnega okolja, hrano zaužijemo stoje, med hojo, vožnjo ali med delom. Zaradi takšnega početja se praviloma razvijejo številne motnje prehranjevanja in mnoge bolezni prebavnega sistema.

Hrana in pijača sta življenjski sili, ki ju zaužijemo zaradi izgradnje našega telesa. Naša telesa so oblikovana zato, da ljubimo hrano in pijačo. Zdravi ljudje se radi prehranjujejo in uživajo v svojih obrokih in imajo zdrav odnos do hrane. Preverimo pri sebi, če imamo zdrav odnos do hrane tako, da se vprašamo, kaj nam hrana pomeni. Ali je hrana za nas čustveno zadovoljstvo ali zgolj neka obveza? Ali razmišljamo o hrani kot o graditelju našega telesa, ali kot samo kot o neki vrsti goriva za naše telo? Razvijmo pozitivni odnos do naše prehrane. Vsi si zaslužimo pozitivno čustveno izkušnjo pri prehranjevanju, ki je naravna za vsakega zdravega človeka.

Mnogi od nas v naglici zaužijejo malico ali kosilo, celo med hojo ali delom. Opravičite se svojemu telesu zaradi takšnega neprimernega ravnanja s  samim seboj. Pogoj za uživanje pri hrani je dobra prebava. Prebava in asimilacija hranilnih snovi pa lahko povečamo kar za 90 %, če obrok dobro prežvečimo. Če že tako vemo, da imamo slabo in nemirno prebavo in trpimo zaradi slabe asimilacije, prežvečimo hrano od 45 do 60 krat na grižljaj. Bodite potrpežljivi, to je pomembno predvsem pri novincih, ki še potrebujejo dokaz, da se takšna vztrajnost izplača. Hrana mora biti  popolnoma prežvečena, tekstura mora biti takšna kot pri pire krompirju, šele nato jo lahko pogoltnemo. Predvsem dobro moramo prežvečiti rastlinsko hrano, zaradi visoke vsebnosti vlaknin. Tudi razne sadne sokove najprej malo požvrkljajmo v ustih, da se pomešajo s slino. Pri akutnih in kroničnih prebavnih težavah je pomembno poleg vsega tudi to, da se prehranjujemo počasi, vendar pa ne prepočasi, med obrokom bodimo pozorni na žvečenje in zavestni vsakega grižljaja.

Naslednja zadeva, na katero moramo usmeriti pozornost je kvaliteta in kvantiteta naših obrokov. Ker živite v moderni družbi, je velika verjetnost, da jeste preveč in prepogosto in predvsem živila, ki so slabše kvalitete. Prevelika količina hrane in preslaba kvaliteta hrane vodi v pomanjkanje hranilnih snovi.

Naš prebavni sistem je oblikovan za kratke dnevne faze postenja. Med fazo postenja se prebavni sistem očisti in uravnoteži. Če prebavnemu sistemu ne damo miru in imamo poleg glavnih obrokov še veliko vmesnih prigrizkov in posladkov, se naša prebava poslabša. Simptomi slabe prebave nastajajo počasi, preko začetne faze lahko minejo leta, predno zaznamo, da je naše črevo razdražljivo, napeto in nepravilno delujoče.

Pri velikosti obroka se držimo pravila tretjin. Ena tretjina želodca naj zasede hrana, drugo tretjino pijača, tretja tretjina pa naj ostane prazna. Prazen prostor je potreben, da se želodčna vsebina učinkovito premeša. To pravilo deluje pri ljudeh, ki imajo uravnoteženo, visoko kvalitetno prehrano. Pri prehrani slabše kvalitete (hitra prehrana, rafinirana hrana, slabo izbrana hrana, ki ne ustreza vašemu tipu telesa) vas ne bo zadovoljila, občutili boste lakoto in pomanjkanje hranljivih snovi, zato boste med obroki še dodatno jedli prigrizke in s tem čez čas poslabšali svojo prebavo.

Vašo moč prebave lahko primerjate z ognjem (v ajurvedi agni). Agni se ravna po soncu, zjutraj je šibak, nato raste in je največji opoldne, ter ponovno upade do večera. Agni je šibak ob zajtrku, močan ob kosilu in ponovno šibak ob večerji. Odstopanja so pri različnih telesnih tipih, okolju in klimi, kjer živimo ter kulturnih pogojih. Prilagajajmo našo prehrano moči našega agnija in najtežje prebavljiva živila pojejmo okoli poldne. Mnogi izmed nas so prilagodili prehrano delovnemu ritmu, postijo se okoli kosila, glavni obrok pa pojedo pozno popoldne ali zvečer, kar pa ni najbolj zdravo.

Uživajte svežo, nerafinirano polnovredno ekološko hrano, kjer je le mogoče. Zmanjšajte velikost krožnikov ali zmanjšajte obrok za 30 %. Ko se vam med jedjo izpahne zrak, prenehajte jesti. Prakticirajte post vsak enkrat mesečno. Med postom uživajte toplo tekočino, najbolje vodo ali kakšne razredčene sadne sokove, zelenjavne juhice ali žitne kosmiče.

Še nekaj dodatnih napotkov za prehranjevanje:

  • Prehranjujte se ob pravem času, predvsem pa takrat, ko ste resnično lačni
  • Jejte čisto, ekološko hrano
  • Jejte hrano, primerno za vaše zdravje
  • Jejte s pozornostjo
  • Ne jejte niti prehitro, niti prepočasi
  • Pred obrokom si vedno operite obraz in roke, če je možno se stuširajte
  • Jejte v družbi ljudi, ki vas imajo radi in obratno
  • Jejte hrano, ki je primerna za vašo konstitucijo
  • Hrana naj bo pripravljena z ljubeznijo