V Ajurvedi nastanejo simptomi in bolezen kot posledica vznemirjenja ene ali več Doš (biološki inteligentni princip).

Kaj je bolečina?

Osnovni izvor bolečine je del vpliva Vate in zdrave fiziologije. Bolečina je neke vrste čutna izkušnja in nastane s pomočjo Vate. Bolečina je del našega telesnega obrambnega mehanizma, ki sporoča, da se v našem telesu dogaja nekaj negativnega. Če položite roko na ogenj, boste občutili intenzivno žgočo bolečino, ki vas prisili, da umaknete roko na varno. Bolečina vas uči, da določeno vedenje lahko povzroči poškodbo vašemu telesu. Življenje uporablja bolečino kot sporočilo, da so vaše Doše in Dhatuji (tkiva) podvrženi nekemu neprimernemu zunanjemu ali notranjemu dejavniku.

Poleg fizične dimenzije bolečine je vredno poudariti tudi njeno subtilno dimenzijo, mentalni aspekt, ki vpliva na dodatno trpljenje zaradi bolečine.

Če se ne naučimo sprejeti bolečino, jo čutiti in sprostiti, videti jo v pravi luči in razumeti njen izvor, bomo razvili odklonilen odziv: telo se bo zvijalo, krčilo, se zapiralo in skušalo zbežati od nje.

To vedenje nam bo vzelo veliko energije, hkrati pa bomo občutili dosti večjo bolečino, kot bi jo sicer. Tudi Vata Doša se bo veliko bolj vznemirila. Verjamem, da je odnos do bolečine odvisen tudi od naše vzgoje. Otroci so kot spužve, ki vsrkajo vse iz okolice in staršev.

Namesto, da razmišljamo o bolečini, jo skušajmo sprejeti, sprostiti in “izdihati”.

Ravno tako se moramo naučiti ujeti inteligenta sporočila, ki jih sprejemamo pred bolečino in ki nas obvaruje pred nastankom bolečine. Ta “sporočilni proces” se začne sproščati med začetno stopnjo šest-stopenjskega nastanka bolezni (Kriya Kala). Če ob prvih znakih takoj odreagiramo, bodo naše reakcije pripomogle k ponovnemu ravnotežju v telesu.

Na primer: če se vznemiri Vata Doša (kar vodi do ne-inteligentnega, ne-organiziranega gibanja v naših kanalih), občutimo ponavadi odpor do stvari, ki so suhe, mrzle, svetle in ki vznemirjajo ipd. Istočasno čutimo veliko željo po toplih, gostih, bolj mastnih in stabilnih stvareh. Če ne naredimo nič, bolezen napreduje, sporočilni sistem se zamenja. Za veliko kroničnih bolečin je odgovorna vznemirjena Prana Vata (poddoša Vate).

Tudi če nimate nobenih težav s telesom, nobene bolezni, lahko vznemirjene Doše in akumulirani toksini (Ama) povzročijo izkušnjo bolečine in neudobja. V tem trenutku Ajurveda ponuja zelo uspešne terapije, kot so Marma terapija, jogijsko dihanje, Prana zdravljenje in Panchakarmo – ajurvedsko čiščenje. Vse te terapije delujejo neposredno na našo energijo ali vitalno telo (v jogijskem jeziku se vitalno telo imenuje Prana Maya Kosha) in na funkcionalen aspekt vitalnega telesa (Prana Vata/Prana Vaha šrote v ajurvedski anatomiji in fiziologiji).

Mnogo bolečin je znak napačnega pretoka v Šrotah (prešibak pretok, premočan pretok, blokiran pretok ali napačen pretok). Prešibak ali blokiran pretok je vzrok pri kronični bolečini. Ker Vata nadzoruje pretok, je vsa bolečina premosorazmerna s stopnjo vznemirjene Vate. Vata se giblje skozi kanale (živčne, krvne ipd) in podpira funkcijo drugih dveh doš. Kot rezultat, Pitta (vročina in vnetje) ali Kapha (otekanje in akumulacija) sta pogosto vključeni v lokalizirani Vikriti bolečini. Ker je redko vzrok bolečine samo Vata, ampak tudi priključeni Pitta in Kapha ter nakopičena Ama (toksini) je potrebna strokovna terapevtska obravnava specialista ajurvedske medicine.